AVAIN-mittarin validointi – kohti sosiaalityön
vaikuttavuuden tutkimusta
AVAIN-mittari on kehitetty sosiaalityön vaikuttavuuden
arviointiin ja suunnitelmallisen sosiaalityön välineeksi ja sen taustalla
vaikuttaa kriittisen realismin teoria ja ajatus tavoitteellisesta
sosiaalityöstä (Kivipelto
ym. 2013; Kivipelto 2020).
AVAIN-mittari täytetään sosiaalityöntekijän ja asiakkaan yhteistyössä ja sen
avulla on mahdollista ottaa puheeksi sosiaalityön tavoitteet, asiakkaan
tilannetekijät sekä kirjata ylös sosiaalityössä käytettävät metodit ja
palvelut, joihin asiakas ohjataan sekä seurata työskentelyn edistymistä (Tanner & Kivipelto 2022).
Mittariin merkitään myös, miten hyvin tavoitteet on saavutettu työskentelyn
edistyttyä. Vuonna 2021 AVAIN-mittari liitettiin osaksi aikuissosiaalityön
työikäisten palvelujen asiakassuunnitelmaa ja osaksi sosiaalityön rakenteista
kirjaamista. Tulevaisuudessa AVAIN-mittarin tiedot tulevat osaksi
kanta-asiakirjoja. Näin AVAIN-mittari mahdollistaa tulevaisuudessa
aikuissosiaalityön asiakkaiden tilanteiden ja työskentelyn seurannan sekä
laajan aineistonkeruun, jonka avulla vaikuttavuustutkimus mahdollistuu.
AVAIN-mittaria on kehitetty pitkään, jo yli vuosikymmenen
ajan. Kehitys aloitettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella (THL) ja sitä
on testattu kolme kertaa aidoissa asiakaskonteksteissa (Kivipelto 2020; Kivipelto
& Blomgren 2014; Hämäläinen
& Kivipelto 2024). Lisäksi AVAIN-mittarin sisältöjä on muokattu
asiakaspalautteen ja sosiaalityöntekijöiden haastatteluiden ja asiantuntijoiden
kommenttien perusteella ja siten sen ilmi validiteetti on arvoitu jo sitä
kehitettäessä (Elovainio
& Kivipelto 2025).
Rakennevalidointi
AVAIN-mittarin tullessa nyt viimein kansalliseen käyttöön,
se päätettiin validoida ja vuonna 2025 validointi toteutettiin. Siinä tutkittiin
AVAIN-mittarin rakenteen validiteetti tavoitteiden, tilannetekijöiden ja
metodien osalta ja havaittiin, että AVAIN-mittarilla on kohtuullisen hyvät
psykometriset ominaisuudet sellaisenaan. Vaikka tilannetekijät eivät täyttäneet
kaikkia rakenteellisen pätevyyden testien kriteerejä, mittarin laajuuden vuoksi
pidämme kuitenkin AVAIN-mittarin rakenteellista pätevyyttä hyväksyttävänä.
Lisäksi AVAIN-mittaria on muokattu hieman tulosten pohjalta ja koska myös
mittarin käytettävyys tulee huomioida, sen rakenne on tieteellisen testauksen
perusteella hyvä. (Elovainio
& Kivipelto 2025.)
Aikuissosiaalityön asiakkaiden tilannetekijöitä ei ole vielä
tutkittu laajasti ja niiden tutkimusta tulisi jatkossa edistää.
Aikuissosiaalityön asiakkaiden tilannetekijät vaihtelevat, koska asiakaskunta on
työikäisten palveluissa laaja ja sosiaalipalvelun käyttö on saatettu aloittaa hyvin
erilaisissa elämäntilanteissa. Lisäksi asiakkaiden tilannetekijät ja saatavilla
olevat palvelut vaihtelevat alueiden mukaan, riippuen esimerkiksi siitä
asutaanko tiheästi asutulla vai haja-asutusalueella (Karjalainen & Kivipelto 2022;
OECD
2020).
Avoimet kirjaukset ja kirjaamisen monimuotoisuus
AVAIN-mittarista löytyy määrällisen aineiston lisäksi kohtia
avoimille kirjauksille, johon sosiaalityöntekijä voi kirjata vapaasti asiakkaan
tilanteeseen liittyviä asioita. Saimme vuonna 2024 käyttöömme AVAIN-mittari
kirjaukset viideltä hyvinvointialueelta. Yhden alueen aineisto koostui
Työllistämistä edistävän monialaisen tuen (TYP) asiakkaille tehdyistä
kirjauksista (519 kirjausta) ja tutkimme niihin liittyviä avoimia
asiakaskirjauksia erikseen. Näkökulmamme liittyi siihen, miten avoimiin
kirjauksiin oli kirjattu työllistymistä tukevat ja hankaloittavat tekijät
asiakkaille, joille ei oltu merkitty työllistymisvelvoitetta lainkaan. Lisäksi
arvioimme miten avoimia kirjauksia voisi tulevaisuudessa käyttää vaikuttavuuden
tutkimukseen. (Elovainio
& Kivipelto 2025.)
Yksi päähavaintomme tässä tutkimuksessa liittyi kirjausten moninaisuuteen,
eli avoimet kirjaukset olivat hyvin erilaisia eri asiakkaiden kohdalla. Lisäksi
kirjauksiin oli merkitty diagnooseja ja muita asioita, jotka eivät välttämättä
liittyneet asiakkaan työllistymiseen. Tässä tutkimuksessa havaitsimme, että
vaikuttavuuden arviointiin avoimet kirjaukset eivät tällaisenaan ainakaan vielä
sovi, vaikka muita tutkimusmahdollisuuksia aineistolla onkin. (Elovainio
& Kivipelto 2025.)
Ennustevalidointi
AVAIN-mittarin rakennevalidoinnin ja avointen kirjausten
tutkimuksen jälkeen seuraavana on vuorossa tutkia AVAIN-mittarin
ennustevaliditeettia. Tässä tutkimuksessa otamme selvää, miten hyvin
sosiaalityön eri metodien käyttö ennustaa tavoitteiden saavuttamista ja
asiakkaan yleisen tilanteen paranemista kahden mittauspisteen välillä (Lin & Yao 2023; Valkeinen ym. 2014). Ennustevalidoinnin
avulla voidaan selvittää, miten sosiaalityön vaikuttavuutta voidaan tutkia
AVAIN-mittarin avulla tulevaisuudessa, kun aineistoa kertyy lisää.
Vaikuttavuustutkimuksen tulevaisuus – kirjatun tiedon tulee
olla tasalaatuista ja luotettavaa
AVAIN-mittarilla kerätyn aineiston avulla on tulevaisuudessa
mahdollisuus analysoida ja tutkia sosiaalityön vaikuttavuutta sekä kerätä
tietoa sosiaalityöstä ja sen asiakkaista laajemmin kuin koskaan aiemmin
Suomessa. Tämä mahdollistaa myös sosiaalityön kehittämisen tutkimustiedon
pohjalta. Sosiaalityön tutkimuksen ja kehittämisen aineiston on kuitenkin
oltava luotettavaa ja tasalaatuista. Kaikkien kolmen tässä esitellyn
AVAIN-mittariin liittyvän tutkimuksen aikana olemme kohdanneet isoja haasteita
aineiston muokkaamisessa ja keruussa, jotka kytkeytyvät hyvinvointialueiden
erilaisiin sosiaalityön tietojärjestelmiin sekä vaihteleviin käytäntöihin
kirjausten suhteen.
Ensinnäkin uusia tietojärjestelmiä suunniteltaessa ja
tilattaessa tulisi ottaa huomioon järjestelmän käytettävyys, jotta se olisi
mahdollisimman helppokäyttöinen, jotta sitä varmasti käytetään oikein. Sosiaalityön
kirjaamisen tulisi olla vain pieni osa asiakastyötä, jolloin asiakastietojärjestelmiä
tulisi olla helppoja käyttää. Näin tietojärjestelmiin kirjatut tiedot tukisivat
asiakkaiden tilanteiden kartoittamista ja edistymisen seuraamista. Toiseksi tietojärjestelmien
kehittämisessä tulisi ottaa huomioon tiedon toisiokäyttö jo siinä vaiheessa,
kun järjestelmiä tilataan, koska tietojärjestelmien muuttaminen tai lisäosien
tilaaminen jälkikäteen tulee usein huomattavan kalliiksi. Suunnittelemalla
tietojärjestelmät niin, että tiedon toisiokäyttö olisi sujuvaa ja tieto saadaan
järjestelmistä helposti ulos, varmistaisi sen, että tiedon käyttö niin
tutkimukseen kuin myös esimerkiksi alueiden oman johtamistyön tueksi, olisi
mahdollista.
Lisäksi olemme oppineet, että sosiaalityön kirjausten ohjeistus
on parhaimmillaankin löyhää ja niiden sisällön määrittäminen jää usein
yksittäisen sosiaalityöntekijöiden harteille (Elovainio
& Kivipelto 2025). Uusien tietojärjestelmien käyttöönottoon ei myöskään
tarjota usein kattavaa koulutusta. Asiakaskirjausten kansalliset yhteneväiset
käytännöt olisivat kuitenkin tärkeitä niin luotettavan tiedon keräämisen ja
toisiokäytön näkökulmasta kuin asiakkaiden oikeusturvankin toteutumiseksi.
Matkalla aidosti vaikuttavaan sosiaalityöhön tarvitaan
vaikuttavuuden tutkimusta, jonka perustana on luotettava aineisto. Kaipaamme
kansallisia ohjeistuksia ja koulutusta, jotta tiedonkeruu onnistuisi ja sosiaalityön
vaikuttavuuden tutkimus olisi mahdollista tulevaisuudessa.
Kirjoittaja
Mirka Elovainio, YTM, projektitutkija, Jyväskylän yliopisto
15.5..2025
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi tekstiä