Sosiaalityön ammattilaisten haastattelut Efecto2030 -hankkeessa - näkemyksiä harjoittelijan roolista
Olen päässyt tutkimusavustajan roolissa tämän syksyn aikana,
tutkimuslupien myöntämisen jälkeen, seuraamaan mielenkiintoista vaihetta
erilaisten aineistojen keruussa ja osallistumaan toimeentulotuen perusosan
alentamista koskevan artikkelin kirjoittamiseen. Yksi työtehtävä harjoittelun
aikana on ollut ensimmäisten ryhmähaastattelujen litterointien läpi käyminen,
pseudonymisointi ja tekoälyn jäljiltä litteraatin sisällön ja laadun tarkistus.
Harjoittelun ja haastattelujen purkamisen perusteella vaikuttavuustiedon
keräämisen ja käsittelyn haasteena on sama ongelma, mikä on puhututtanut
sosiaalialan digitalisaatiossa jo viimeiset 30 vuotta – digitaalisten alustojen ja asiakastietojärjestelmien
puutteet ja tietotekniset ongelmat (Saranto, Kinnunen, Jylhä & Kivekäs
2020).
Tekoäly tekee tuloaan myös sosiaalityöhön
Digitalisaation kehityksessä on kuitenkin otettu myös
askeleita eteenpäin, kun puhutaan sosiaalityön tutkimuksesta. Tekoälyn
hyödyntäminen on nopeuttanut jonkin verran haastatteluaineistojen litterointia,
mutta se ei vielä korvaa tutkijan tekemää käsityötä. Tekoäly pystyy
tekstittämään haastattelun keskustelun, jos tallenteelle saatu puhe on
tarpeeksi selkeää ja äänenkorkeus on sopiva. Tekoälyllä oli
ryhmähaastatteluissa selvästi kuitenkin ongelmia tunnistaa puhujat toisistaan ainakin
verkkoympäristössä käydystä ja tallennetusta keskustelusta. Tulevaisuudessa on ehkä
toivottavasti mahdollista luoda alusta, johon on integroitu tallennus- ja
tekstitysominaisuudet sekä aineiston käsittelyyn ja analysointiin riittävät
työkalut tietosuojakysymykset huomioiden. Sitä odotellessa todettakoon, ettei
tutkijoita voi vielä korvata tekoälyllä sen enempää kuin sosiaalityön
ammattilaisiakaan.
Haastatteluiden sisällöistä voisin todeta, että
vaikuttavuustietoon ja sen keräämiseen liittyi yleisesti melko samanlaisia
toiveita kuin itselläni aineiston käsittelyyn. Vähemmän erilaisia järjestelmiä,
vähemmän käsin tilastointia ja tiedon siirtelyä, ja enemmän automatisoituja,
ehkä jopa tekoälyllä tietoa kerääviä ja analysoivia ohjelmistoja, jotka
veisivät nykyistä vähemmän aikaa suoralta asiakastyöltä ja kohtaamiselta.
Hiljaisen tiedon määrä ja merkitys näyttäytyi sosiaalityössä
melko laajana. Tieto liikkuu suusta suuhun kokemuksina ja havaintoina ja tuntuu
pääasiassa ohjaavan asiakaskohtaisia päätöksiä, mitä tulee asiakkaan
olosuhteisiin ja palveluiden laatuun. Sitä ei saada nykyisillä
asiakastietojärjestelmillä näkyviin eikä kovin helposti hyötykäyttöön
johtamisessa, tutkimuksesta ja kehittämisestä puhumattakaan. Näin ollen
erilaisten sosiaalityön palveluiden vaikutusten arviointi tapahtuu isolta osin
vain ammattilaisten ajatustyössä ja keskinäisissä palavereissa. Pitkittäistutkimusta
ja Efecto2030-hankkeen kaltaista kokonaisvaltaista ja monialaista tietojen
yhdistämistä kaivattiin ja pidettiin haastateltavien mielestä tärkeänä sekä
johdon että asiakastyön näkökulmasta.
Vaikuttavuustiedon keruu edellyttää myös asennemuutosta
Nyt hyvinvointialueilla eletään erilaisia vaiheita uusien
asiakastietojärjestelmien käyttöönotossa ja nähtäväksi jää, miten
vaikuttavuustiedon kerääminen toisiolain toteuttaminen on niissä huomioitu.
Tässä vaiheessa sosiaalityön opintoja työskentelen itse lapsiperheiden kanssa
ja pohdin, että muutos rakenteisempaan kirjaamiseen vaatii myös isoa asennemuutosta
ja syvällisempää ymmärrystä sekä asiakastyötä tekeviltä, että johtajilta.
Asiakastyössä tulisi ymmärtää nykyistä paremmin tiedon keräämisen tarkoitus ja
merkitys tulevaisuudessa myös hyvinvointialueiden saamaan rahoitukseen. Lisäksi
kyse on mielestäni sosiaalialan ammattilaisten ammattitaidon ja profession
olemassaolon merkityksen näkyväksi tekemisestä, mitä toki peräänkuulutettiin
myös haastateltavien kommenteissa.
Poliitikot eivät ole ehkä aina kiinnostuneita
tutkimustuloksista, jotka ovat ristiriidassa heidän ideologisten näkemystensä kanssa,
mutta lähes kaikkia kiinnostaa se mitä tämä kaikki maksaa ja mitä käytettyjen
verovarojen vastineeksi on saatavissa. Haastatteluissa tämä ehkä tiedostettiin,
mutta samalla rivienväleissä oli mielestäni havaittavissa jonkinasteista pelkoa
siitä, että saadaanko sosiaalipalveluilla riittävästi euroissa mitattavia
vaikutuksia aikaan.
Vaikuttavuustietoa saadaan esille vähitellen
Lisäksi itselleni jäi mieleen esiin nostettu tarve sote-alan
yhteisille asiakas- ja potilastieto järjestelmille, joissa saman ihmisen polku
ja elämänkaaren ajan tarvittavat palvelut sekä sosiaalihuollosta että
terveydenhuollosta ja niiden vaikutukset tulisivat näkyväksi. Ehkä
Kanta-siirtymä myös sosiaalihuollon osalta luo tähän mahdollisuuden. Pohdin,
että samaan koontiin terveys- ja sosiaalipalveluiden tarpeesta olisi
hyödyllistä saada tiedot sosiaaliturvaetuuksista ja muutoksista eri elämänvaiheissa.
En voi myöskään olla pohtimatta sitä, että miten paljon lapsiperheiden
palveluissa kaivattaisiin AVAIN-mittarin kaltaista työkalua, joka tekisi
näkyväksi myös lasten vanhempien ja perheen lähtötilannetta ennen ja jälkeen
tukitoimien.
Efecto2030-hanke harjoittelupaikkana on avannut näkökulmia
huikean monipuolisesti sosiaalialan tulevaisuuden kehittämistarpeisiin ja tekoälyn
hyödyntämiseen myös tutkimuskentällä. Saattaa olla, että kollegani joutuvat
kuuntelemaan yhden, jos toisenkin vaikuttamispuheenvuoron “turhaksi” koettujen
lomakkeiden täyttämisen tärkeydestä.
Kirjoittaja:
Noora Leppänen
YTM, korkeakouluharjoittelija
Lähde: Saranto, K., Kinnunen, U-M., Jylhä, V. & Kivekäs, E. (2020). Digitalisaatio ja sähköiset palvelut uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Teoksessa A. Hujala & H. Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja Terveysala. Tampere University Press (s. 179-212).

Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi tekstiä